Daca
ar fi sa privim omul ca pe un element de grup, de multime si am crea multimea
tuturor oamenilor care nu sunt inclusi in nicio multime, paradoxul lui Russell
suna cam asa: daca aceasta multime are cel putin un membru atunci persoana
respectiva este si totodata nu este membru al niciunei multimi.
Paradoxul
lui Bertrand Russell a condus la un moment de criza in
lumea matematicii si a evidentiat o mare slabiciune in teoria multimilor.
Aplicabil umanitatii, este clar ca nu putem sa fim niciodata neutrii ca
Elvetia. Nu exista nicio multime care sa cuprinda pe cei neutrii pentru ca
prin definitie, neutru inseamna sa nu participi, sa nu faci parte din nicio
alianta si deci grup.
Atat logica cat
si firea noastra umana ne indemna permament se ne impartim in grupuri, de cele
mai multe ori definite prin ura contra sau impotriva unui lucru, parti a
societatii, orientare religioasa, sexuala sau mod de viata. Si asta pentru ca cele mai trainice grupuri asa se
infinteaza si continua sa existe in timp.
Cei care devin parte a unui grup pe baza lucrurilor comune si a stilului de viata asemanator, intra intr-un cerc vicios, constant, in care incearca sa identifice si apoi sa corecteze celelelate elemente diferite de propriul lor stil.
Cei care devin parte a unui grup pe baza lucrurilor comune si a stilului de viata asemanator, intra intr-un cerc vicios, constant, in care incearca sa identifice si apoi sa corecteze celelelate elemente diferite de propriul lor stil.
Cafea sau ceai? Cu
zahar sau fara? Nutella sau Finetti? Familia Simpson sau Southpark? Orice om
nou intalnit trebuie sa fie etichetat si mai apoi catalogat cuminte la
sectiunea sa. Curba Gausiana nu este acceptata pe termen lung intr-un grup iar uniform rectiliniu – nu este un termen din fizica,
este ceea ce societatea impune membrilor sai.
Orice
unicitate este autolimitativa. Caci daca apare, scopul principal al societatii
va fi sa o corecteze, sa aduca oaia stramba in randul celor drepti, in “randul
lumii”. Si daca nu reuseste, va exila si se va dezice de acel membru. Numai
atunci cand cei exilati formeaza un grup nou, mai numeros si mai puternic decat
cel initial, procesul si trierea au loc in sens invers iar schimbarea se impune
ca nou mod de viata.