marți, 11 octombrie 2011
Greseala care a salvat Compania Coca-Cola
Coca-Cola a avut un moment de gratie in anii 1980 cand razboiul cu Pepsi parea aproape pierdut. Echipele de marketing se luptau la acea data sa gaseasca abordari noi care sa creasca vanzarile companiei, salavand-o de la colapsul spre care se indrepta cu pasi rapizi.
Provocarea cea mai mare o reprezenta un nou produs -Pepsi. Compania ce producea aceasta bautura sustinea ca orice persoana ce gusta din cele doua bauturi va alege in cele din urma Pepsi ca bautura preferata. Ca raspuns la acest lucru , Coca-Cola a decis sa lanseze un experiment secret (proiectul Kansas) care sa schimbe gustul Coca-Cola.
Unii spun ca de fapt aceasta nu a fost o greseala ci o lovitura de maestru data de noul manager de marketing care a dorit sa reaminteasca americanilor ca traditia Coca-Cola e mai importanta decat verdictul papilelor gustative.
Prin aprilie 1985 Coca-Cola a lansat noua bautura imbunatatita sub sloganul: :The best just got better..!".
Raspunsul populatiei la aceasta schimbare a fost unul de necrezut. Compania a primit numeroae plangeri si nu le-a luat mult pana sa inteleaga ca oamenii nu se plangeau de noul gust Coca-Cola ci de retragerea vechii bauturi ce purta acest nume. Normal ca au introdus din nou Coca-Cola (de aceasta data numita Classic). La trei luni de la re-lansarea Coca-Cola, vanzarile companiei au crescut semnificativ. Vanzarile Coca-Cola Classic au depasit veniturile obtinute din vanzarea noii bauturi Coca-cola cat si vanzarile Pepsi.
Cum a fost posibil acest lucru? Simplu...schimband reteata bauturii compania a incercat sa modifice o legatura sentimentatala pe care oamenii (in special sudistii) o aveau cu Coca-Cola. Legatura sentimentala de care nici macar nu erau constienti si de care nu au aflat decat atunci cand au fost in pericol sa piarda gustul ce le-a insotit copilaria.
Aceasta revenire este si va ramane probabil cea mai mare revenire a unei Companii...ori poate este cea mai indrazneata loviturjavascript:void(0)a de marketing din istorie. Oricum ar fi, tot acest episod a schimbat fundamental principiile marketingului...